Ik geef regelmatig tips om sneller te kunnen werken met Outlook. Eigenlijk doe ik dat omdat ik zelf een beetje lui ben :). Voordeel van mijn luiheid is dat ik gericht ben om efficiënter te werken zodat ik tijd over hou voor leuke dingen (of meer werk). E-mailen, afspraken maken, contacten onderhouden en mijn taken beheren is een substantieel onderdeel van mijn werk. Ik gebruik daar Outlook voor omdat dit programma mij helpt al deze taken snel en efficiënt te doen.
In mijn dagelijkse contacten merk ik dat ik niet de enige ben die meer tijd wil overhouden voor leuke dingen. Grip krijgen op e-mail en de mailbox is daarbij nogal een uitdaging voor veel mensen. Ogenschijnlijk kleine tips kunnen daar goed bij helpen.
Wat ik zelf sinds kort doe is een e-mail naar de knop van de Agendamodule slepen en loslaten. Dan opent automatisch een agenda-item en staat alle tekst van de e-mail in het tekstvenster. Handig want dan heb ik alle info voor een bespreking of een werkbezoek direct bij de hand. Als je de datumnavigator aan hebt staan in je mailbox kan je de mail ook direct naar de goede datum slepen.
Nog een handige tip is een extra Outlookvenster openen door met de rechter muisknop op bijvoorbeeld de knop van de Agendamodule te klikken en ‘In nieuw venster openen’ te kiezen. Handig als je afspraken moet maken èn gegevens uit je e-mail of contacten erbij wilt hebben. ‘Schakelen’ tussen die vensters doe je met Alt+tab
Als je echt grip op je e-mail wilt krijgen en veel tijd wilt besparen bel mij dan voor een afspraak. Noteer daarvoor hier je gegevens en ik bel je. Hoop je binnenkort te spreken!
Met vriendelijke groet,
Jeroen Engelaer
Proficiency