Van multitasking word je dom, hé manager heb jij ook allemaal drukke medewerkers?
Weet je wat het slechtste excuus is dat ik regelmatig krijg in een offertetraject? ‘We zien zeker de meerwaarde van jouw training, maar gaan het nu niet doen, want we hebben het te druk.’ Je snapt, daar zakt spreekwoordelijk mijn broek van af!
Natuurlijk begrijp ik dat je prioriteiten moet stellen, dat raad ik mijn deelnemers ook altijd aan. Maar een Outlookworkshop van Proficiency niet volgen omdat je het te druk hebt…! Sorry, moest ik ff kwijt. Gelukkig zijn er genoeg opdrachtgevers die zien dat je moet investeren in een training e-mailmanagement, om deze in gemiddeld 18! werkdagen terugverdiend te hebben.
Vorige week sprak ik Peter, hij is leidinggevende van een team van ongeveer 20 medewerkers. Hij vertelde mij dat hij er moe van wordt dat zijn medewerkers alleen maar aan het klagen zijn over hoe druk ze het hebben. Het ziekteverzuim op zijn afdeling is hoog, het personeelsverloop ook. Er is dus echt wel iets aan de hand. Hij heeft mij gevraagd mee te werken aan een oplossing.
Ik ben begonnen met een paar korte vraaggesprekken met enkele medewerkers. Dit zijn mensen met druk werk, drukke privélevens, die van alles tegelijk proberen te doen.
Die het normaal vinden dat je 24/7 bereikbaar en beschikbaar zijn. Aanhangers zijn van het multitasking. Mijn bewering dat multitasking je dom maakt en onproductief, kwam niet meteen binnen.
Terwijl er wetenschappelijke onderzoeken zijn die dit helder aantonen. Een mens kan niet multitasken, en nee, vrouwen ook niet 🙂
De kwaliteit van je werk lijdt eronder en je doet veel minder dan wanneer je taken afzonderlijk geconcentreerd doet. Én je krijgt er ook nog eens stress van!
Stoppen met multitasken dus. Hoe? Maak eens een afspraak met mij en ik vertel je de mogelijkheden. Ik ga in ieder geval Peter en zijn collega’s helpen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen Engelaer
Proficiency