Dit had ik véél eerder moeten weten!

by

Dit had ik véél eerder moeten weten!

by Jeroen

by Jeroen

Toegegeven, de titel van dit bericht klinkt als een slechte reclameboodschap. Dat is het niet. Maar het is wel bedoeld om een beetje de aandacht te trekken. De reden zal ik je uitleggen. In mijn trainingen en persoonlijke programma’s krijg ik regelmatig te maken met mensen die verzuchten ‘jeetje, dit had ik véél eerder moeten weten!’ Of,  ‘dit gaat me een hoop tijd opleveren’. Of, ‘waarom zat dit niet in de opleiding die ik gedaan heb!’ Of varianten daarop.

En even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet over heel ingewikkelde strategieën die enorm veel moeite kosten om mee te starten of vol te houden. Nee, het zijn slimmigheden die meteen resultaat opleveren. Resultaat in de zin van tijd, grip, organisatie en efficiëntie.  Waardoor je gewoon lekker je werk kan doen maar ook kunt gaan sporten, met je partner een relaxte avond kunt doorbrengen, je kind naar school of naar de sportclub kunt brengen, et cetera. En dan zonder het gevoel te hebben dat je nog die belangrijke klus moet afmaken, of die deadline moet halen, die klant moet bellen, of die offerte moet schrijven.

Tip nummer 1:
Zorg voor minder afleiding, zet al je notificaties uit op ál je apparaten. Kan zo maar een uur per dag extra opleveren. En heel veel meer rust in je hoofd. En tip nummer 1.1 (minstens zo belangrijk, maar wel moeilijker), bedwing de drang om de hele tijd je berichten te checken.

Tip nummer 2:
Schrijf alles wat in je opkomt en je niet wilt vergeten meteen op. Gebruik een app als Braintoss, je notitie-app op je telefoon, of zorg dat je altijd pen en papier bij je hebt. Al je taken meteen opschrijven zorgt voor veel rust in je hoofd. Je gaat er aanzienlijk relaxter van werken.

Tip nummer 3:
Als je veel werkt met Microsoft Outlook verdiep je een klein beetje in het programma. Functies als Regels, Snelle Stappen en Autocorrectie kunnen enorm veel overzicht en tijd opleveren. Aanvullende tip; lees mijn boek, het staat er allemaal in uitgelegd.

Tip nummer 4:
Als je veel met de computer werkt, ga met sneltoetsen aan de gang. Levert acuut tijdwinst en vermindert RSI.

Tip nummer 5:
Als je nu videobelt met Microsoft Teams, maar het programma verder nog niet gebruikt, bekijk de mogelijkheden eens wat uitgebreider. Vooral als jij samen werkt met anderen, binnen of buiten je organisatie is Teams een super fijn programma. Levert overzicht in je projecten, bundelt communicatie (waardoor onder andere véél minder e-mails), je werkt er samen aan in documenten. Ongelofelijk mooie efficiencytool. Echt de moeite waard om je in te verdiepen.

Smaakt dit naar meer? Abonneer je op de nieuwsbrief, dan krijg je een e-book met tientallen van dergelijke tips. Of koop mijn boek of leen het in de bibliotheek.

Groetend en je een fijne vakantie toewensend,

Jeroen Engelaer

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top