Ontbreekt het in jouw organisatie aan efficiënte e-mailafspraken? Moet je constateren dat je medewerkers last hebben van e-mailterreur en daar zelf (onbewust) ook aan meewerken? Dat is zonde van de tijd en volstrekt onnodig. Een teamworkshop e-mailetiquette van Proficiency lost deze ellende op.
Inefficiënt mailbeleid
Je werkt in een grote organisatie. Je bent leidinggevende of manager en ziet dat er op afdelingen heel wat mis gaat door een inefficiënte mailcultuur. Voor elk wissewasje wordt een e-mail gestuurd, ook over zaken die beter face-to-face of telefonisch afgehandeld kunnen worden. Gevolg: irritatie en lappen tekst in e-mails. De interne mail verstopt je inbox met een overdosis cc-berichten. Soms gaan er hele discussies heen en weer over de mail of wordt e-mail gebruikt als chatbox. Je mailbox stroomt over door het gebruik van de ‘allen beantwoorden’-knop. Collega’s verwachten van je dat je ‘snel’, en toch zeker binnen één dag reageert op een bericht dat ze gestuurd hebben. Kortom, er wordt een enorme hoeveelheid tijd verspild door gebrek aan goede afspraken.
Teamworkshop e-mailetiquette
Is dit herkenbaar? Zo ja, dan wordt het tijd voor actie! Proficiency helpt organisaties die lijden onder e-mailterreur. We gaan de discussie aan met teams, we bespreken de e-mailcultuur in het bedrijf en zorgen ervoor dat deze verandert. Samen met de organisatie ontwikkelen we een zogenaamde e-mailetiquette. Daarin staan heldere afspraken over het cc-mailen, het gebruik van de ‘allen-beantwoorden’-functie, wanneer je reacties mag verwachten, et cetera. Hierdoor neemt de e-mailterreur uiteindelijk af en krijgen jij en je medewerkers weer overzicht op de mailbox. Dit bespaart in de eerste plaats frustratie, maar ook geld, omdat er tijd vrijkomt voor de corebusiness van het bedrijf.